بررسی مختصری بر SWOT و PEST :
SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی و برونی سازمان است . پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی و شناخت محیط پیرامونی سازمان می باشد. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، کلمات Strength به معنای قوت ، Weakness به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است.
ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.در اینجا به معرفی و تحلیل SWOT می پردازیم .
· نقاط قوت , قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند :
- اختراعات ثبت شده شرکت.
- نام تجاری و برند شناخته شده.
- شهرت در بین مشتریان.
- دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی.
- دسترسی به شبکه های توزیع مناسب.
- نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده.
· نقاط ضعف : نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان میتواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود , به عبارتی دیگر درصورتیکه نقاط قوت به درستی مدیریت نشود می تواند بعنوان تیز برنده ای خود سازمان را تهدید نماید ؛
- عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات.
- نام تجاری و برند ضعیف.
- ناشناخته بودن در بین مشتریان.
- ساختار پر هزینه در شرکت.
- عدم دسترسی به منایع.
- عدم دسترسی به شبکه های توزیع.
- نیروی انسانی ناکارآمد.
· فرصتها : شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصتهای جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصتها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصتها یی مانند موارد زیر :
- نیاز برطرف نشده مشتری.
- ظهور تکنولوژی های جدید.
- کم شدن محدودیت های قانونی.
- حذف موانع تجارت جهانی.
· تهدیدها : تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون :
- تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود.
- ظهور محصولات جایگزین پر قدرت.
- افزایش محدودیت های تجاری.
حال عواملی که توسط محیط به شرکت سازنده تحمیل می شوند که همان تحلیل pest است را مورد بررسی قرار میدهیم.
تحلیل P (Political) E (economic) S (Socio-Cultural) T (Technological environment) ؛
PEST یک ابزار کاربردی و اصلی است ؛ کمک می کند تا مسایل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی - فرهنگی و محیط استراتژیک را که شما در آن فعال هستید را بفهمید.PEST توسط رهبران کسب و کار در سراسر جهان برای ساخت چشم انداز آینده شان استفاده می شود.
PEST بخاطر دلایل زیر مهم است :
1- استفاده مؤثر تحلیل PEST ، تضمین می کند آنچه را که انجام می دهیم .مسلماً با تغییر نیروها در دنیایمان هم تراز و مؤثر خواهد بود.
2- استفاده خوب از تجزیه و تحلیل PEST به ما کمک می کند که از پریشانی بخاطر شکست از دلایل خارج از کنترل دوری بکنیم .
3- PEST زمانی که ما بصورت عملیاتی در یک منطقه یا کشور جدید شروع بکنیم مفید است . استفاده از تحلیل PEST کمک می کند که ما از فرضیات نا خود آگاه رها شده به سرعت با واقعیات محیط جدید وفق پیدا بکنیم.
سیاسی :
1- نوع دولت وثبات سیاسی
2- آزادی مطبوعات ، حاکمیت قانون و سطح بوروکراسی ، فساد
3- مقررات و روند مقررات زدائی
4- قوانین اجتماعی و اشتغال
5- سیاستهای مالیاتی ، تجارت و کنترلهای تعرفه
6- قوانین زیست محیطی و حمایت از مصرف کننده
7- تغییرات احتمالی در محیط سیاسی
اقتصادی :
1- مرحله چرخه کسب و کار
2- پیش بینی و رشد اقتصادی کنونی ، تورم و نرخ بهره
3- بیکاری و عرضه نیروی کار
4- هزینه های نیروی کار
5- سطح در آمد قابل عرضه و درآمد توزیع
6- تأثیر جهانی شدن
اجتماعی و فرهنگی :
1- نرخ رشد جمعیت و مشخصات سنی
2- سلامت مردم ، آموزش و پرورش و تغییر پذیری اجتماعی و نگرشهائی برای اینها
3- الگوهای اشتغال جمعیت ، آزادی بازار کار و نگرش به کار
4- نگرش مطبوعات ، افکار عمومی ، نگرشهای اجتماعی ، تحریم های اجتماعی
5- انتخاب شیوه زندگی و نگرشهائی برای اینها
6- تغییرات فرهنگی و اجتماعی
محیط فن آوری :
1- تأثیر فن آوری های در حال ظهور
2- تأثیر اینترنت ، کاهش هزینه های ارتباطات ، افزایش کار از راه دور
3- پژوهش ، گسترش فعالیتها
4- تأثیر انتقال فن آوری
شکل های دیگری از PEST عبارتند از :
PESTL, PESTLIED, STEEPLE
تحلیل SWOT ,
تحلیل PEST ,
بررسی اجمالی نقاط قوت ,
نقاط ضعف ,
:: بازدید از این مطلب : 1133
|
امتیاز مطلب : 128
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27