مروری بر SWOT و PEST

بازاریابی و راهکارها در جهت ارتقا , به همراه جزوات و مطالب مرتبط با رشته مدیریت بازرگانی

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بررسی مختصری بر  SWOT  و PEST  :

  SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی و برونی سازمان است . پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی و شناخت محیط پیرامونی سازمان می باشد. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند،  کلمات Strength  به معنای قوت ، Weakness به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است.

ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.در اینجا به معرفی و تحلیل   SWOT می پردازیم .

·         نقاط قوت , قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند :

-          اختراعات ثبت شده شرکت.

-          نام تجاری و برند شناخته شده.

-          شهرت در بین مشتریان.

-          دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی.

-          دسترسی به شبکه های توزیع مناسب.

-          نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده.

·         نقاط ضعف : نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان میتواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود , به عبارتی دیگر درصورتیکه نقاط قوت به درستی مدیریت نشود می تواند بعنوان تیز برنده ای خود سازمان را تهدید نماید ؛  

-          عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات.

-          نام تجاری و برند ضعیف.

-          ناشناخته بودن در بین مشتریان.

-          ساختار پر هزینه در شرکت.

-          عدم دسترسی به منایع.

-          عدم دسترسی به شبکه های توزیع.

-          نیروی انسانی ناکارآمد.

 

·         فرصتها : شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصتهای جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصتها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصتها یی مانند موارد زیر :

-          نیاز برطرف نشده مشتری.

-          ظهور تکنولوژی های جدید.

-          کم شدن محدودیت های قانونی.

-          حذف موانع تجارت جهانی.

·         تهدیدها : تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون :

-          تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود.

-          ظهور محصولات جایگزین پر قدرت.

-          افزایش محدودیت های تجاری.

حال عواملی که توسط محیط به شرکت سازنده تحمیل می شوند که همان تحلیل pest  است را مورد بررسی قرار میدهیم.

تحلیل  P (Political)  E (economic)  S (Socio-Cultural) T (Technological environment) ؛

PEST یک ابزار کاربردی و اصلی است ؛ کمک می کند تا مسایل  سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی - فرهنگی و محیط استراتژیک را که شما در آن فعال هستید را بفهمید.PEST توسط رهبران کسب و کار در سراسر جهان برای ساخت چشم انداز آینده شان استفاده می شود.

PEST بخاطر دلایل زیر مهم است :

1- استفاده مؤثر تحلیل PEST ، تضمین می کند آنچه را که انجام می دهیم .مسلماً با تغییر نیروها در دنیایمان هم تراز و مؤثر خواهد بود.

2- استفاده خوب از تجزیه و تحلیل PEST به ما کمک می کند که از پریشانی بخاطر شکست از دلایل خارج از کنترل دوری بکنیم .

3- PEST زمانی که ما بصورت عملیاتی در یک منطقه یا کشور جدید شروع بکنیم مفید است . استفاده از تحلیل PEST کمک می کند که ما از فرضیات نا خود آگاه رها شده به سرعت با واقعیات محیط جدید وفق پیدا بکنیم.

  

سیاسی :

1- نوع دولت وثبات سیاسی

2- آزادی مطبوعات ، حاکمیت قانون و سطح بوروکراسی ، فساد

3- مقررات و روند مقررات زدائی

4- قوانین اجتماعی و اشتغال

5- سیاستهای مالیاتی ، تجارت و کنترلهای تعرفه

6- قوانین زیست محیطی و حمایت از مصرف کننده

7- تغییرات احتمالی در محیط سیاسی

 

اقتصادی :

1- مرحله چرخه کسب و کار

2- پیش بینی و رشد اقتصادی کنونی ، تورم و نرخ بهره

3- بیکاری و عرضه نیروی کار

4- هزینه های نیروی کار

5- سطح در آمد قابل عرضه و درآمد توزیع

6- تأثیر جهانی شدن

 

اجتماعی و فرهنگی :

1- نرخ رشد جمعیت و مشخصات سنی

2- سلامت مردم ، آموزش و پرورش و تغییر پذیری اجتماعی و نگرشهائی برای اینها

3- الگوهای اشتغال جمعیت ، آزادی بازار کار و نگرش به کار

4- نگرش مطبوعات ، افکار عمومی ، نگرشهای اجتماعی ، تحریم های اجتماعی

5- انتخاب شیوه زندگی و نگرشهائی برای اینها

6- تغییرات فرهنگی و اجتماعی

 

محیط فن آوری :

1- تأثیر فن آوری های در حال ظهور

2- تأثیر اینترنت ، کاهش هزینه های ارتباطات ، افزایش کار از راه دور

3- پژوهش ، گسترش فعالیتها

4- تأثیر انتقال فن آوری

 

شکل های دیگری از PEST عبارتند از :

PESTL, PESTLIED, STEEPLE تحلیل SWOT , تحلیل PEST , بررسی اجمالی نقاط قوت , نقاط ضعف ,
:: بازدید از این مطلب : 1042

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : یونس حقیدی
ت : سه شنبه 19 فروردين 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی